FAQ (kundfrågor)

kunden-i-centrum-test

Kundfrågor (FAQ)

Vi svarar på några vanliga frågor

Var ser jag min förbrukning och till vilket pris?

  • På baksidan av fakturan finns uppgifter om förbrukning och kostnad.

Det totala elpriset innehåller tre delar:

  • Ett elhandelspris för använd el och elcertifikatskostnad.
  • Elnätsavgift, (överföring av el).
  • Energiskatt, moms och avgifter till myndigheter.

Varför har jag inget elavtal? Jag skrev ju på en blankett!

  • Vid inflyttning skriver du på en abonnemangsanmälan och även ett elavtal. För att erhålla ett avtal om elpriset måste du teckna ett elavtal, där du väljer om du vill ha rörligt eller bundet elpris för en bestämd tid. Kontakta oss om du vill teckna ett elavtal.

Om jag har avtal hos ett annat elhandelsbolag, hur gör jag för att byta till Näckåns?

  • Fyll i kontaktformulär på vår hemsida, ring oss eller besök oss, så hjälper vi till och sköter bytet åt dig.  Kolla först att du inte har ett tidsbundet avtal med din nuvarande elleverantör, som kräver att du säger upp avtalet skriftligen. Är du osäker, ring vår kundservice på telefon 0564-10032 eller 0560-10032 så hjälper vi dig.

Hur vet jag vilket elavtal jag har?

  • Information om ditt elavtal finns på din avtalsbekräftelse eller på din faktura (baksidan). Annars kan du kontakta vår kundservice för uppgifter, via kontaktformulär eller telefon.

Vilka avtalsvillkor gäller för mitt elavtal?

  • Näckåns särskilda villkor och branschens allmänna villkor gäller. I Näckåns särskilda avtalsvillkor finns exempelvis information om våra avtalsformer och uppsägningstider.
  • I elbranschens allmänna avtalsvillkor försäljning av el, El 2012 K finns de avtalsvillkor som gäller generellt på marknaden. Dessa villkor är framtagna i samarbete mellan Svensk Energi och Konsumentverket.

Vad händer när mitt avtal löper ut?

  • Har du ett avtal med rörligt pris så löper det tillsvidare, så länge det inte blir uppsagt. Har du ett avtal med fast pris så kommer vi att kontakta dig skriftligen i god tid innan avtalet löper ut för att erbjuda dig ett nytt avtalsförslag.

Vad är Nord Pool?

  • Nord Pool är den stora börsmarknaden för el i Norden. Här bestäms elpriset utifrån tillgång och efterfrågan. Handeln sker både för snabb leverans inom 24 timmar, så kallad spotmarknad, och för framtida leverans enligt kontrakt, så kallad terminsmarknad. De priser som råder på Nord Pool styr elpriset för dig som kund.
  • Du kan följa utvecklingen på Nordpools spotpriser månadsvis genom att klicka här.

Hur ansöker jag om autogiro?

  • Du ansöker om autogiro via din internetbank eller så kontaktar du vår kundservice för utskick av autogiroblankett, via kontaktformulär eller telefon. Du kan också fylla i dina uppgifter genom att klicka på den här länken, skriva ut den och skicka den till oss.

Jag har ansökt om autogiro. När dras min första betalning?

  • När din autogiroanmälan blivit godkänd av banken kommer dragningar från ditt konto att börja ske på nästkommande faktura. En dragning via autogiro kan inte genomföras om din faktura blivit utskickad innan din anmälan blivit godkänd från banken. När autogirot är aktivt framgår detta på din faktura.

Hur gör jag för att byta konto som är kopplat till mitt autogiro?

  • Du vänder dig till din bank för att göra detta.

Hur fungerar e-faktura?

  • Med e-faktura sköter du betalningen via din Internetbank.
  • Du anmäler dig till tjänsten via din banks hemsida. E-faktura innebär att du får en elektronisk faktura och inte i pappersformat i din brevlåda. När du loggar in på din internetbank visas fakturan med all betalningsinformation redan ifylld. Du slipper därmed de vanliga inbetalningskorten och behöver inte knappa in referensnummer eller andra uppgifter.
  • E-faktura går utmärkt att kombinera med autogiro.

Hur gör jag om jag har e-faktura och ska byta bank?

  • Om du vill byta bank för din e-faktura bör du först göra en anmälan i din gamla bank innan du gör en ny anmälan i din nya bank.
  • Räkna med att det kan ta några dagar innan ändringen registreras, kontrollera därför att inga fakturor kommit till din gamla internetbank fram till dess att du ser att fakturor börjar skickas till den nya banken.

Hur avslutar jag e- faktura?

  • Anmälan för e-faktura görs i din internetbank. Hur det ser ut angående avanmälan av
  • e-faktura beror på vilken bank du är kund hos. Frågor om detta ställs direkt till din bank.

Vad händer med mitt elavtal när jag flyttar?

  • När du flyttar ska du anmäla din flytt till ditt elnätsbolag, de kommer att läsa av din elmätare samt informera din elhandlare om din mätarställning samt vilket datum du flyttar. Näckåns avslutar ditt avtal på anläggningen utifrån informationen vi får ifrån nätbolaget.
  • För att flytta med ditt avtal till din nya adress behöver du kontakta vår kundtjänst på telefon, mail eller via kontaktformulär.

Kan jag ta med mitt elavtal till min nya bostad när jag flyttar?

  • För att flytta med ditt avtal till din nya adress behöver du kontakta vår kundtjänst på telefon, mail eller via kontaktformulär.